Het openbaar vervoer heeft u nodig.
In de raad van 23 maart 2021 heeft GroenLinks een motie ingediend met betrekking tot het openbaar vervoer die medeondertekend wordt door alle fracties.
Door de corona crisis ligt het openbaar vervoer onder grote financiele druk.
Het aantal reizigers is fors gedaald en daarmee zijn de inkomsten van onze vervoerders fors teruggelopen. De vervoersbedrijven vervullen een vitale functie die ook door het Rijk voortdurend zo wordt benoemd. Alle inzet is er op gericht om het OV aanbod zoveel mogelijk in stand te houden, waarbij speciale aandacht is voor mensen die een vitaal beroep uitoefenen en die in deze crisis in de frontlinie staan.
Alle inspanningen van vervoerders en vervoersautoriteiten, voor een zeer beperkt aantal reizigers, resulteert in grote tekorten. Hierdoor komen de vervoersbedrijven sterk onder druk te staan. In het zwartste scenario lopen de tekorten van vervoerders in de Metropoolregio de komende tien jaar op tot 1,2 miljard euro. Een financiële opgave die onmogelijk door de metropoolregio en vervoerders zelf op te vangen is.
Wat is er al gedaan.
De MRDH en de vervoerders hebben hun verantwoordelijkheid genomen en pijnlijke, maar noodzakelijke maatregelen getroffen om het financiële tekort op korte termijn het hoofd te bieden. Het gaat daarbij onder meer om het terugschroeven van de dienstregeling en bezuinigingen in de interne organisatie.
Gevolgen als er niets gedaan wordt voor de vervoerder.
Als er op korte termijn geen afspraken worden gemaakt over aanvullende financiële steun in 2021 en er geen perspectief komt voor extra financiële middelen van het Rijk voor 2022 dan zijn meer en nog ingrijpender maatregelen nodig.
- De dienstverlening aan de reizigers komt dan op korte termijn in gevaar.
- De bijdrage van het OV aan diverse maatschappelijke doelen op de langere termijn komt onder grote drukte staan.
Het rijk heeft het belang van OV voor de duurzame ontwikkeling van Nederland onderstreept in het Toekomstbeeld OV. Maar dat belang kan niet worden ondersteund zonder voldoende financiële middelen voor een robuust OV.
Gevolgen voor de veranderopgaves als er niets gebeurd.
Een inclusieve samenleving, verdere verstedelijking en verduurzaming vraagt om goed OV. Een goed functionerend OV is belangrijk voor de grote maatschappelijke opgaven voor de regio.
- De woningbouwopgave
- Transitie naar duurzame mobiliteit.
Afschaling van het OV aanbod kan er toe leiden dat mensen weer meer in de auto stappen, met meer CO2 uitstoot en files tot gevolg. Dit kan zowel grote economische schade opleveren en staat haaks op gestelde milieudoelen.
Wat betekend goed openbaar vervoer voor de regio.
Het OV vervult een vitale functie in onze regio, tijdens de crisis en daarna.
- Het OV zorgt voor het vervoer van medewerkers in vitale sectoren. Bij verdergaande bezuinigingen komt deze cruciale functie onder druk te staan.
- Het zal ook leiden tot vervoersarmoede en juist die inwoners raken die toch al het meest kwetsbaar zijn. Een goed en toegankelijk OV systeem vormt de toegang tot onderwijs en werk en voorkomt dat jongeren en ouderen in een sociaal isolement komen. Die positie van het OV is te kostbaar om verloren te laten gaan. En dat dreigt nu wel te gaan gebeuren.
De oproep die voor gesteld wordt in de brief.
Iedereen is zich ervan bewust dat er niet aan maatregelen ontkomen kan worden. Die zijn ook genomen en dat blijven wij ook doen. Er is echter een grens aan de maatregelen. Er moet absoluut voorkomen worden dat een het goed functionerende OV zoals dat samen is opgebouwd wordt afgebroken. Daarom willen alle gemeenten binnen de MRDH met u blijven samen werken aan een een goed en duurzaam OV systeem in de toekomst dit kan alleen met voortgezette, extra financiële steun van het Rijk.
De urgentie is groot, de tijd dringt en daarom doen we een appel op u. Bied de steun en het perspectief waar we om vragen. Zet de continuïteit van het regionaal OV niet op het spel. Geef duidelijkheid over extra financiële middelen voor 2022.
De vraag die voorligt in de motie is.
In te stemmen en mee te tekenen met de toegevoegde gezamelijke brief van de MRDH zodat deze verstuurd wordt vanuit de MRDH , aan het kabinet om het belang van landelijke steun en perspectief voor de toekomst voor het OV te communiceren.
Motie MRDH luidt noodbel voor het openbaar vervoer in de regio.
De gemeenteraad van Hellevoetsluis , in vergadering bijeen op 23-3-2021 ter bespreking van agendapunt.
Constaterende dat:
- De coronacrisis grote gevolgen heeft voor het Openbaar vervoer;
- De MRDH zich ernstig zorgen maakt over het openbaar vervoer in het gehele metropool gebied als er geen extra investeringen gedaan worden;
Overwegende dat:
- Het OV een vitale functie vervult in de regio Voorne en Putten;
- Het OV een vitale functie vervult voor de de MRDH
- Het OV in gevaar komt als er niet op korte termijn afspraken worden gemaakt over verdere financiële steun en perspectief in 2022.
- Er gesprekken gaande zijn om gezamenlijk met alle 23 gemeenten van de MRDH een brief te schrijven aan het kabinet om gezamenlijk het belang van landelijke steun en perspectief voor de toekomst voor het OV te communiceren.
De raad spreekt uit:
- In te stemmen en mee te tekenen met de toegevoegde gezamelijke brief van de MRDH zodat deze verstuurd wordt vanuit de MRDH , aan het kabinet om het belang van landelijke steun en perspectief voor de toekomst voor het OV te communiceren.
Fractie GroenLinks Hellevoetsluis
Fractie PvdA Hellevoetsluis
Fractie D66 Hellevoetsluis
Fractie VVD Hellevoetsluis
Fractie CDA Hellevoetsluis
Fractie IBH Hellevoetsluis
Foto: Wil van Balen
- De minister van Infrastructuur en Waterstaat
- De minister van Financiën
- De verkenner / informateur
- De Vaste Tweede Kamer commissie Infrastructuur en Waterstaat
- De Vaste Tweede Kamer commissie Financiën
[23 maart 2021]
Onderwerp: Brandbrief - Voortbestaan openbaar vervoer in Metropoolregio Rotterdam – Den Haag onder druk
Geachte dames en heren,
Namens onze inwoners en als één van de 23 samenwerkende gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vragen wij uw dringende aandacht voor het voortbestaan van het openbaar vervoer (OV) in onze regio.
De Coronacrisis heeft grote impact op het openbaar vervoer. Het aantal reizigers is fors gedaald en daarmee zijn de inkomsten van onze vervoerders fors teruggelopen. De vervoersbedrijven vervullen een vitale functie die ook door het Rijk voortdurend zo wordt benoemd. Alle inzet is er op gericht om het OV aanbod zoveel mogelijk in stand te houden, waarbij speciale aandacht is voor mensen die een vitaal beroep uitoefenen en die in deze crisis in de frontlinie staan. Alle inspanningen van vervoerders en vervoersautoriteiten samen, voor een zeer beperkt aantal reizigers resulteert in grote tekorten waardoor de vervoersbedrijven sterk onder druk staan. In het zwartste scenario lopen de tekorten van vervoerders in de Metropoolregio de komende tien jaar op tot 1,2 miljard euro. Een financiële opgave die onmogelijk door de metropoolregio en vervoerders op te vangen is.
Het Rijk, de MRDH en de vervoerders hebben hun verantwoordelijkheid genomen en pijnlijke, maar noodzakelijke maatregelen getroffen om het financiële tekort op korte termijn het hoofd te bieden. Het gaat daarbij onder meer om het terugschroeven van de dienstregeling en bezuinigingen in de interne organisatie. Als er echter op korte termijn geen afspraken worden gemaakt over aanvullende financiële steun in 2021 en er geen perspectief komt voor extra financiële middelen van het Rijk voor 2022 dan zijn meer en nog ingrijpender maatregelen nodig. De dienstverlening aan de reizigers komt dan op korte termijn in gevaar. Ook de bijdrage van het OV aan diverse maatschappelijke doelen op de langere termijn komt dan onder grote drukte staan. U heeft het belang van OV voor de duurzame ontwikkeling van Nederland onderstreept in het Toekomstbeeld OV. Maar dat belang kan niet worden ondersteund zonder voldoende financiële middelen voor een robuust OV. Een inclusieve samenleving, verstedelijking en verduurzaming vraagt om goed OV en daarom is onze klemmende vraag: geef het geld om het OV -passend bij de maatschappelijke ambities- ook in de toekomst mogelijk te maken
Het OV vervult een vitale functie in onze regio, tijdens de crisis en daarna. Het OV zorgt voor het vervoer van medewerkers in vitale sectoren. Bij verdergaande bezuinigingen komt deze cruciale functie onder druk te staan. Het zal ook leiden tot vervoersarmoede en juist die inwoners raken die toch al het meest kwetsbaar zijn. Een goed en toegankelijk OV systeem vormt de toegang tot onderwijs en werk en voorkomt dat jongeren en ouderen in een sociaal isolement komen. Die positie van het OV is te kostbaar om verloren te laten gaan. En dat dreigt nu wel te gaan gebeuren.
Een goed functionerend OV is belangrijk voor de grote maatschappelijke opgaven voor de regio, de woningbouwopgave en de transitie naar duurzame mobiliteit. Afschaling van het OV aanbod kan er toe leiden dat mensen weer meer in de auto stappen, met meer CO2 uitstoot en files tot gevolg. Dit kan grote economische schade opleveren en staat haaks op gestelde milieudoelen.
We realiseren ons dat we niet aan maatregelen ontkomen. Die zijn ook genomen en dat blijven we ook doen. Er is echter een grens aan de maatregelen. We moeten absoluut voorkomen dat we het goed functionerende OV zoals we dat samen hebben opgebouwd afbreken. Daarom werken onze gemeenten binnen de MRDH met u aan een transitieprogramma. Een goed en duurzaam OV systeem in de toekomst kan alleen met voortgezette, extra financiële steun van het Rijk.
De urgentie is groot, de tijd dringt en daarom doen we een appel op u. Bied de steun en het perspectief waar we om vragen. Zet de continuïteit van het regionaal OV niet op het spel. Geef duidelijkheid over extra financiële middelen voor 2022.
Onze inwoners van nu, morgen en overmorgen rekenen op u.
Hoogachtend, de gemeenteraad van Hellevoetsluis.
Fractie GroenLinks Hellevoetsluis
(Fractie PvdA Hellevoetsluis
Fractie D66 Hellevoetsluis
Fractie VVD Hellevoetsluis
Fractie CDA Hellevoetsluis
Fractie IBH Hellevoetsluis)