GroenLinks is hier tegen. De basis was redelijk goed maar zoals wij al verwachtte is de uitvoering slecht en hebben wij vraagtekens of er in de toekomst echt wat zal verbeteren. Met focus en daadkracht op infrastructuur en klimaatbestendigheid. En geen extra bestuurs-laag en slechts praten over zaken die ergens anders worden besloten zoals woningbouw in Delft.

Het startschot voor de Metropool was het verbeteren van het vestigings klimaat voor bedrijven en de metropool klimaatbestendig maken, wat dat betreft een goed idee.

Maar hier komt niets van terecht omdat ze blijven hangen in besluiten waar zij niet over gaan, en ergens anders worden besloten.

GroenLinks Hellevoetsluis zal zich in blijven zetten voor een verbetering en aanpassingen in de infrastructuur waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatbestendige innovatie-technieken. Zodat alle bewoners van alle 23 gemeentes hiermee gebaat zijn.

GroenLinks kiest voor focus op het vestigingsklimaat voor bedrijven, waarbij het bij ons gaat om innovatie bij bestaande bedrijven op gebied van klimaatbestendigheid en nieuwe bedrijven die hieraan bijdragen. Een beter vestigingsklimaat gaat vooral om goede infrastructuur binnen de metropool.

  • Rotterdam wil in de toekomst de slimste haven worden in de wereld. De Maasvlakte moet hierin meer mogelijkheden bieden voor de grote schepen van de toekomst.
  • De Green-poort wil werelds grootste handels-centrum worden, op gebied van groente, fruit en bloemen

Beide zijn afhankelijk van een uitstekende aan en afvoer naar het achterland, zowel via de weg en treinrails als met boot. GroenLinks heeft aangegeven dat hier meer op ingezet moet worden.

  1. De overbelaste autoverkeers-routes van Rotterdam moet worden ontlast.
  2. De haven van de Maasvlakte moet veel beter worden benut.
  3. De treinroute richting België en Duitsland moet sterk worden geoptimaliseerd.

GroenLinks wil dat de metropool vooral inzet op de komst van een trein. Met een directe treinverbinding vanaf de Maasvlakte naar het Westland, maar ook naar België/Frankrijk en Duitsland. Dat hier dan ook direct personen vervoerd kunnen worden zal vooral voor studenten en toeristen een goede bijkomstigheid zijn.

GroenLinks vindt dat de metropool zich hier hard voor moet maken. Zodat álle bewoners, dus ook van Hellevoetsluis, sneller en goedkoper op plaats van bestemming kunnen zijn binnen de metropool met openbaar vervoer.

Groot voordeel voor Voorne zal zijn dat minder jongeren de noodzaak zien om te vertrekken, omdat het hen o.a. meer mogelijkheden bied op het volgen van een opleiding van hun keus waarbij zij niet 4 uur per dag kwijt zijn aan reizen. GroenLinks heeft een hogere verwachting van de metropool. En niet zoals nu een dure nét-werk organisatie.