Op initiatief van de fractie van GroenLinks heeft de gemeenteraad van Hellevoetsluis unaniem een motie aangenomen om de gemeente aan te laten sluiten bij de statiegeldalliantie. Dit is een samenwerkingsverband van steeds meer gemeenten en instellingen met als doel statiegeld in te voren op kleine plastic flesjes en blikjes. Al meer dan 200 organisaties waaronder 72 Nederlandse gemeenten hebben zich aangesloten.

Deze kleine plastic flesjes en blikjes kun je overal aantreffen in de openbare ruimte en in oppervlaktewater. Ze zorgen voor een rommelige aanblik van de openbare ruimte en voor verergering van de plastic soep in het water en de zee.

Statiegeld zorgt ervoor dat de flesjes en blikjes hergebruikt kunnen worden en levert zo een grote bijdrage aan de circulaire economie!

In maart gaat de Tweede Kamer over statiegeld praten. De stem van de statiegeldalliantie zal zeker invloed hebben nu nog elke week steeds meer gemeenten zich aansluiten.