De fractie van GroenLinks in de Hellevoetse Raad heeft vragen gesteld over de dienstverlening door de afdeling Burgerzaken in coronatijd. Al vele maanden is het niet meer mogelijk digitaal een afspraak te maken met Burgerzaken. Dat kan alleen telefonisch en alleen als het urgente zaken betreft. Veel inwoners klagen over de lange duur vóór zo’n afspraak tot stand kan komen en over de opgelopen hoeveelheid niet urgente zaken die niet afgehandeld worden. GroenLinks vraagt zich af welke zaken de gemeente als urgent beschouwd, hoe lang het gemiddeld duurt voor een afspraak tot stand komt en tegen welke problemen de inwoners aan kunnen lopen door deze gang van zaken.
Verder vraagt GroenLinks zich af of de corona pandemie de enige oorzaak is van de gebrekkige dienstverlening, wanneer de gemeente denkt de opgelopen achterstanden in te kunnen lopen en wanneer weer digitaal afspraken gemaakt kunnen gaan worden, zeker nu de corona maatregelen aanzienlijk versoepeld worden.
Betreft: Artikel 37 Regelement van Orde aan de orde zijnde, dienstverlening door Burgerzaken
Geacht College. Datum: 01-06-2021
Al enige tijd is het niet meer mogelijk om digitaal een afspraak te maken met de afdeling burgerzaken. Dat kan nu alleen telefonisch en dan alleen voor urgente zaken. Ons bereiken berichten dat de dienstverlening door Burgerzaken aan de inwoners hierdoor sterk verminderd is. Zo zijn er lange wachttijden voor het maken van een afspraak en wachten veel niet urgente zaken lang op afhandeling. We hebben hierover de volgende vragen, die GroenLinks graag binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk beantwoord zou willen hebben.
- Welke zaken beschouwt U als urgent en welke niet?
- Hoe lang duurt het voor inwoners een afspraak krijgen voor urgente zaken?
- Is er vertraging in de afhandeling van de urgente zaken?
- Tegen welke problemen kunnen inwoners aanlopen door deze gang van zaken?
- Hoeveel niet urgente zaken zijn de afgelopen tijd niet in behandeling genomen?
- Ligt de oorzaak van de gebrekkige dienstverlening alleen bij de corona pandemie of zijn er ook andere oorzaken?
- Hoe denkt u de achterstanden in te gaan lopen nu de corona maatregelen aanzienlijk versoepeld zijn en in de komende weken ongetwijfeld verder versoepeld gaan worden.
- Wanneer zal het weer mogelijk worden om digitaal een afspraak te maken met de afdeling Burgerzaken?
GroenLinks Hellevoet ziet de schriftelijke beantwoording tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Fractie GroenLinks